Planning
Planning bestaat voornamelijk uit het inzichtelijk en overzichtelijk maken van alle activiteiten binnen een project en zo bij te dragen aan het behalen van de gestelde (project-)doelstellingen. De planner stelt zich daarvoor faciliterend op door input van de teamleden te verzamelen en verwerken in een routekaart. Daarin wordt duidelijk wat het stappenplan is, welke activiteiten daarbij horen en hoe deze met elkaar verbonden zijn.
Een planner heeft ook een adviserende functie, waarbij (negatieve) ontwikkelingen tijdig worden gesignaleerd en de volgorde van de activiteiten worden geoptimaliseerd.
De rol van een planner is faciliterend, maar dat wil niet direct zeggen dat alle input vanuit de teamleden klakkeloos overgenomen wordt in de planning. Je moet altijd kritisch en onafhankelijk blijven.

Voor zowel het ophalen van input als het presenteren en verdedigen van output is het noodzakelijk om goed samen te werken met alle teamleden. Ieder teamlid heeft in principe evenveel inbreng en moet uiteindelijk achter de opgestelde planning staan. Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar kan in de praktijk nog best lastig zijn.