Overslaan en naar de inhoud gaan

ISO 9001: Wat is het?

De norm vormt een maatstaf voor transparantie en betrouwbaarheid in de markt. Wij geven hier verdere uitleg over wat de ISO 9001 kwaliteitsmanagement inhoudt en de impact ervan op een organisatie.

De norm vormt een maatstaf voor transparantie en betrouwbaarheid in de markt. Wij geven hier verdere uitleg over wat de ISO 9001 kwaliteits-management inhoudt en de impact ervan op een organisatie.  

De ISO 9001, met als volledige titel NEN-EN-ISO 9001, werd door de International Standardization Organization (ISO) geïntroduceerd. Dit is een internationale samenwerking tussen diverse organisaties. De internationaal erkende norm specificeert eisen op het gebied van kwaliteitsmanagement wordt onderhouden door de Nederlandse Norm (NEN). De laatste versie van deze normering komt uit 2015 en draagt daarom de naam ISO 9001:2015

Kwaliteitsmanagement komt terug in alle onderdelen de bedrijfsprocessenproces en zorgt ervoor dat producten of diensten blijven vol doen aan de behoeften, eisen, wensen en specificaties van klanten. Maar ook aan die van andere belanghebbenden, denk hierbij bijvoorbeeld aan wetgeving. 

ISO 9001:2015 bestaat uit een driejarige cyclus van jaarlijkse audits. Een onafhankelijke partij stelt bij de audits vast of de organisatie aan de norm voldoet. 

De voordelen van ISO 9001:2015

Voor een opdracht of aanbesteding wordt regelmatig gevraagd naar het certificaat. Om in aanmerking te komen voor nieuwe kansen ontkom je er niet aan om de certificering te voltooien. Maar kan bij de juiste implementatie meer voordelen opleveren: 

Optimalisering van bedrijfsprocessen 

De certificering zorgt ervoor dat belangrijke processen geïdentificeerd en geoptimaliseerd worden. Daarnaast biedt het inzicht en kan ervoor zorgen dat medewerkers meer betrokken raken en komt ten goede van de werksfeer, werkdruk en ziekteverzuim. 

Aantoonbare kwaliteit 

Een potentiële klant weet dat de organisatie garant staat voor kwaliteit. Werken volgens ISO 9001 kwaliteitsmanagement laat namelijk zien dat de organisatie processen beheerst en dat producten en diensten: stelselmatig met een betrouwbaar proces worden geleverd, voldoen aan de eisen van klanten voldoen en voldoen aan relevante wet- en regelgeving. 

Klanttevredenheid verhogen 

Met de ingerichte processen om het kwaliteitsmanagement te verbeteren worden klanten op de best mogelijke wijze bediend. Daarmee wordt ook de basis voor tevreden en loyale klanten gelegd. 

Kostenbesparing 

Het verminderen van de kans op fouten, maar ook een efficiëntere werkwijze waarmee kosten bespaard worden.

Aanpassingsvermogen 

De Plan-Do-Check-Act-cyclus vraagt om risico gebaseerd denken en gewerkt aan het verbeteren van de interne organisatie. Zo wordt de scherpte op risico’s en kansen behouden, en kan worden ingespeeld op veranderingen in de organisatie en in de markt. De SWOT- en stakeholdersanalyses die vooraf worden gemaakt, dragen hieraan bij. 

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe jobs en ander nieuws!