Overslaan en naar de inhoud gaan

BIM modelleur; modelleren en coördineren

Sinds april 2019 ben ik werkzaam bij ManEngenius als BIM Coördinator/ Modelleur. Hiervoor heb ik gewerkt bij een ingenieursbureau.

M'n eerste project voor ManEngenius was bij een aannemer. Dit was tegelijk ook de eerste keer dat ik bij een aannemer aan de slag ging. Hier heb ik gewerkt aan het ontwerp van een zeer bijzonder industrieel project.

Mijn taak bij dit project was het modelleren van constructies van de verschillende bouwwerken op het project. In de loop van de tijd is dit uitgebreid naar wat meer coördinerende taken.

Het modelleren van de gebouwen was verdeeld onder een aantal disciplines; waaronder architectuur, constructies, HVAC, electra en overige systemen. Dit modelleren werd uitgevoerd in Revit met uitzondering van sommige systemen die in Bentley OpenPlant uitgewerkt werden. Doordat we met verschillende disciplines tegelijkertijd werkten en daarnaast ook nog in verschillende programma’s, was het coördineren hiervan cruciaal om dit geheel op een goede manier uit te werken.

Dit coördineren gebeurde op twee manieren. Ten eerste werkten we met alle Revit modellen in de Cloud omgeving BIM360. Ik werkte de constructie van een aantal objecten uit en linkte daarbij alle modellen van de deeldisciplines in mijn model. Zo kon ik direct mijn werk afstemmen met de andere disciplines. Doordat de andere systemen niet in Revit werden uitgewerkt werkten we hier met IFC-exports die regelmatig geüpdatet werden.

Ten tweede hielden we periodiek clash sessies. Dit zijn bijeenkomsten met de modelleurs, coördinatoren, ontwerpers en de ontwerpleider. Hierbij clashen we twee of meerdere modellen met elkaar om zo alle knelpunten in kaart te brengen. Hieruit volgt een clashrapport wat als to-do list fungeert voor de modelleurs. Dit clashen werd in Solibri gedaan. Deze clash-bijeenkomsten zijn er daarnaast ook voor om iedereen op de hoogte te brengen van de status van de modellen.

Bij het modelleren en coördineren komt het wel eens voor dat er iets herhaaldelijk gedaan moet worden of dat er één ding aangepast moet worden in alle modellen. Revit bevat de plug-in Dynamo die het mogelijk maakt scripts te schrijven en taken te automatiseren.

Een voorbeeld van een script dat ik heb gemaakt is het inladen van een kleine 100 IFC bestanden. Hier zou ik handmatig zo een hele dag druk mee zijn. Met een script ben ik een half uurtje bezig met het opzetten en het inladen is dan een druk op de knop en een kwartiertje geduld.

Modelleren en coördineren waren mijn kerntaken in dit project. Hiernaast voerde ik ook een aantal andere taken uit:

  • Voor de planner heb ik een model opgezet waarin alle modellen gelinkt staan. Hier staan tientallen modellen gelinkt op de juiste plek met de juiste faseringen. In overleg met de planner splitste ik hier elementen in Revit d.m.v. parts. Zo kon hij de juiste elementen aan de juiste taken koppelen om zo een 4D planning op te zetten. Dit koppelen gebeurde in Synchro 4D.
  • De Revit plug-in Enscape gebruikte ik voor visualisaties. Hiermee maakte ik video’s en plaatjes. Daarnaast maakte ik hier ook VR-rondleidingen mee. Ik laadde het model dan in een VR-bril en kon zo bijvoorbeeld de opdrachtgever in virtual reality door het project heen laten lopen.  
  • Op het project stond ook 3D printer. Hier printte ik een schaalmodel van alle gebouwen uit. Dit deed ik door alle deelmodellen in te laden in Revit, deze per verdieping te splitsen en hier een STL export mee te maken. Deze STL-bestanden laadde ik vervolgens in het programma waarmee de printer aangestuurd wordt.

 

Expertises
Mohamed Ahrouch

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe jobs en ander nieuws!