Overslaan en naar de inhoud gaan

30 jaar ManEngenius: ‘Veel doen we anders dan voorheen’

Een klein kantoortje met één bureau. Het is bijna niet voor te stellen hoe ManEngenius jaren geleden begon. Nu staat er een totaal ander bedrijf. Wat heeft ManEngenius flink veranderd? En hoe kijken ze vooruit?

ManEngenius bestaat in 2025 ruim dertig jaar. Er is veel dat het bureau anders doet dan voorheen. Daarnaast is Jeroen Erkamp al een eeuwigheid niet meer de enige medewerker. Inmiddels zijn er 75 collega’s die Jeroen faciliteert in hun werk. Sinds jaren vormt hij de directie met Marco Boots en Niels van den Brink. Als algemeen directeur geeft Jeroen mede richting aan het bedrijf en gaat hij over de financiën. 

 

Mensen in de lead

‘Leuke projecten doen met leuke mensen. Dat is ManEngenius’, zegt Jeroen. ‘Als bureau zorgen wij ervoor dat we een adviseur of ingenieur in dienst nemen die inhoudelijk goed is voor een opdracht en bijvoorbeeld beschikt over goede communicatieve vaardigheden. Maar sinds lange tijd zetten we onze collega’s centraal en zijn zíj in de lead van hun eigen carrière. Met hen gaan we op zoek naar het juiste project en de juiste opdrachtgever. We sturen nu op een hoge medewerkers- en klanttevredenheid. Dat wordt gewaardeerd: bij ons is de mens altijd leidend. Ook zijn de projecten nu groter en complexer. We doen tegenwoordig meer verkeersmanagement, omgevingsmanagement en projectmanagement in infrastructuur.’

Kortste klappen

Jeroen vertelt over de beginjaren van het bedrijf. ‘In 1995 ben ik gestart en pakten we nog alles aan. Het ging voornamelijk om detachering in de werktuigbouw en elektrotechniek, maar had je bijvoorbeeld een heftruckchauffeur nodig? Dan belde ik mijn buurman en misschien konden we hem dan voor je regelen. We deden de gekste dingen. Een beetje de methodiek van de kortste klappen. Onze focus lag op groei. Dat is in de jaren enorm veranderd.’

Vooruitkijkend

De adviseurs en ingenieurs van ManEngenius hebben verschillende expertises. En er komen nog wat nieuwe collega’s bij. ‘Verder willen we niet te groot worden’, zegt Jeroen. ‘We richten ons in deze jaren liever op het verbeteren van de kwaliteit en de tevredenheid van medewerkers en opdrachtgevers. Hoewel de cijfers die we terugkrijgen hoog zijn! Natuurlijk zien we altijd nog verbeterpunten in hoe dienstbaar we kunnen zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit van werk voortkomt uit processen. Daarom geven we daar veel aandacht aan. Je kunt als bureau flexibel zijn naar opdrachtgevers en eigen mensen. Achter de schermen zijn al onze processen, zoals kwaliteitsonderzoeken, interne checks en personeelszaken, zorgvuldig ingericht. Alles met een goede borging.’

De beginjaren

Hoe verschillend ging het er lang geleden aan toe. ‘In de eerste jaren deden we alles wat ons goed leek. Ik weet nog dat ik zoveel heb zitten rondbellen en faxen’, vertelt Jeroen. ‘Elke zaterdag ging ik naar kantoor om heel opportunistisch een paar honderd faxen te versturen. Ik was volgens mij ook een van de eerste Nederlanders met een faxmodem. Nu kan ik alleen maar denken: wat een vervelende en agressieve verkooptechniek. Het waren gewoon ook heel andere tijden. Ik was negenentwintig jaar oud en we moesten ons nog bewijzen. Gelukkig is geen van dit soort acties ooit echt misgegaan. Zoals die keer dat we lang geleden de kandidaten in ons netwerk allemaal een aspirientje stuurden. Met een kaartje: “Krijg je hoofdpijn van je baan? Neem een aspirientje of bel ons”. Achteraf gezien misschien best flauw. Zoiets zouden we nu niet meer doen.’

Het beste boven

Jeroen heeft nergens spijt van. Hij is blij met het ‘vertrouwen in mensen’ dat persoonlijk zo belangrijk voor hem is en voor het bedrijf ManEngenius. ‘Van jongs af aan ben ik gaan kickboksen. In de vechtsport is vertrouwen hebben iets groots. Natuurlijk heb ik net als iedereen door de jaren heen best wat meegemaakt. Ik ben hier en daar ook flink belazerd, maar ik kies er bewust voor om te blijven vertrouwen. Met die houding probeer ik er zo goed mogelijk voor onze collega’s te zijn. Ik geef ze graag zoveel mogelijk vertrouwen en vrijheid. Het maakt hen namelijk deskundig, flexibel, klantgericht en inhoudelijk sterk. Het hebben van vertrouwen in mensen is gewoon de basis. Oók die van ManEngenius. Ik denk dat dan het beste naar boven komt. Misschien wel het beste van het beste van mensen.’
 

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe jobs en ander nieuws!