‘Buiten de gebaande paden’ voor project Afsluitdijk
Door klimaatverandering en een stijgende zeespiegel zijn er zwaardere stormen op komst. Collega Jaap Buitink zet zich daarom in voor de versterking van de Afsluitdijk als waterkering. De Afsluitdijk is straks weer klaar voor de toekomst. Het grootste werk is bijna afgerond.
De 32 km lange Afsluitdijk beschermt sinds 1932 Nederland tegen overstromingen. De dijk tussen Noord-Holland en Friesland sluit het IJsselmeer af van de Waddenzee. Na zoveel jaren van dienst voldoet de waterkering niet meer aan de wettelijke normen. Daarnaast is er minder natuurlijk verloop van water door een hogere zeespiegel. Om meer water te kunnen afvoeren naar de Waddenzee, bouwt Rijkswaterstaat nieuwe spuisluizen, keersluizen, pompen en een extra gemaal.
Uniek werkgebied
Verkeersmanager Jaap Buitink is sinds 2019 werkzaam in het project Dijkversterking Afsluitdijk. Hij zorgt voor de juiste omstandigheden: voor veiligheid van verkeer én voor veiligheid voor alle mensen die aan de dijk werken. Met zo min mogelijk hinder waar kan. ‘Links en rechts van de Afsluitdijk is het water. De dijk is wel lang maar de ruimte is beperkt’, legt Jaap uit. ‘Dat geeft een enorme uitdaging aan al het werk. Van het verbreden van de vluchtstroken van de A7, een nieuw wegprofiel en asfalt voor de autosnelweg, het aanleggen van een vismigratierivier tot de realisatie van een tweede fiets- en wandelpad. Het project is heel uniek. We werken in een gebied waar zon, zee, water en wind samenkomen, middenin beschermd natuurgebied.’
Blij op de dijk
Op vrijdagmiddagen met mooi weer is het verkeer op de Afsluitdijk het drukst. Met meer dagjesmensen die de auto pakken richting Texel en de Friese meren en meer momenten dat de bruggen opengaan voor bootjesvaarders. Jaap: ‘Een dag die ik niet vergeet was de openstelling voor fietsers en wandelaars in 2023. Dat was voor ons een gigantische organisatie, maar dat was het helemaal waard. Op zo’n dag met meer dan 13.000 fietsers kom je erachter hoeveel de unieke omgeving betekent voor mensen. Ik kwam in alle vroegte een meneer tegen die in de nacht vanuit huis op de fiets was vertrokken. Hij had uitgekeken om te gaan kamperen in Noord-Holland. Geweldig!’
Open blik
Complexe projecten als de Afsluitdijk vragen erom buiten de gebaande paden te denken. Zo vertelt Jaap dat er voorafgaand aan het dijkproject zaden van planten verzameld zijn. Nu is het daardoor mogelijk om de vegetatie weer in originele staat terug te brengen. Jaap past hetzelfde principe toe in verkeersmanagement. ‘Een open blik is in dit werk heel belangrijk’, zegt Jaap. ‘Regels zijn er niet voor niets, ze zijn een middel. Om samen goed werk af te leveren en om ervoor te zorgen dat we allemaal veilig thuiskomen. Dat is van belang.’
Afstappen van ‘normaal'
Als het nodig is, dan durft Jaap als verkeersmanager af te wijken van ‘het normaal’. ‘Verkeerslichten op een autosnelweg zijn ongebruikelijk’, vertelt Jaap. ‘Toch hebben we ze ingezet, voor veiligheid van weggebruikers en wegwerkers. Dat was een goede beslissing. Ook is het gangbaar om tijdens werkzaamheden aan snelwegen altijd een rijbaan open te houden en de snelweg niet volledig af te sluiten. In overleg met de aannemer zijn we ook daarvan afgestapt. We kozen juist voor enkele nachtafsluitingen, goed gecommuniceerd, op momenten dat er weinig verkeer is. Hierdoor vlotte het werk enorm en werkten we veiliger. En de hinder? Die was overdag veel minder.’