De werkzaamheden
In beide richtingen is het asfalt vervangen, zijn de geleiderails rechtgezet en de bermen opnieuw afgewerkt. De werkzaamheden zijn uitgevoerd door middel van een 4-0 systeem. Dit betekent dat we al het verkeer op één rijbaan om de werkzaamheden hebben geleid. Waar het verkeer normaal gesproken over twee rijstroken plus een vlucht/spitsstrook in één richting rijdt, reed nu al het verkeer in beide richtingen over twee keer twee rijstroken.
Haarlem bereikbaar houden en zo min mogelijk hinder voor de omgeving
Om Haarlem bereikbaar te houden en de hinder voor de omgeving tot het minimum te beperken is het van belang om de omgeving zo goed mogelijk te informeren. Tijdens de uitvoering van dit project waren de op- en afritten rondom Haarlem, maar ook de aansluiting naar de A5 en A22 op verschillende momenten afgesloten.
Het is een grote uitdaging om iedereen zo goed mogelijk te informeren. Hoe zorg je ervoor dat de omgeving weet waar ze aan toe zijn? Hoe is Haarlem bereikbaar? Wanneer zijn de op- en afritten afgesloten? Hoe kunnen de nood- en hulpdiensten en openbaar vervoerbedrijven zo goed mogelijk hun werk doen en wanneer hebben ze wel of geen doorgang door het werkvak?
De bijdrage van ManEngenius
Namens ManEngenius hebben Joost Duivis (Omgevingsadviseur), Emiel Hetjes en Rick Schulz (beiden Verkeersmanager) in opdracht van Rijkswaterstaat meegewerkt aan dit project.
Joost heeft hierbij de omgeving geïnformeerd over de werkzaamheden en de bereikbaarheid tijdens de werkzaamheden. Denk hierbij aan partijen als de gemeente Haarlem, Haarlemmermeer en natuurlijk bewoners en bedrijven. Joost heeft in samenwerking met Flitsmeister en Tripservice ervoor gezorgd dat de weggebruikers geïnformeerd werden over de werkzaamheden via de bekende kanalen zoals apps en Google. Daarnaast is Joost betrokken geweest bij het inzetten van een waaier aan communicatiemiddelen zoals bijvoorbeeld, radiocommercials om zoveel mogelijk weggebruikers te bereiken op mooie “stranddagen” op de lokale radio maar ook op de digitale radio. De A9 trekt op zomerse dagen natuurlijk veel mensen aan die naar een van de stranden willen gaan en het was van belang dat men op de hoogte zou zijn van mogelijke vertraging op de A9 van en naar het strand.
Emiel en Rick waren verantwoordelijk voor de bereikbaarheid en incidentmanagement. Zij hebben hiervoor onder andere de verkeers-, omleidings- en incidentmanagementplannen beoordeeld. Deze zijn met de interne (verkeerscentrale, weginspecteurs) en externe stakeholders (nood- en hulpdiensten, openbaarvervoerbedrijven, gemeenten) besproken.
In overleg met de nood- en hulpdiensten is bijvoorbeeld gekeken hoe zij het werkvak konden bereiken en hoe ze bij file bij incidenten konden komen. Daarnaast hebben we afspraken gemaakt met de opdrachtnemer dat er dagelijks een e-mail naar de nood- en hulpdiensten gestuurd zou worden zodat ze iedere dag een update zouden krijgen van de laatste stand van zaken en mogelijkheden voor de doorgang door het werkvak. Om de A9 bij incidenten zo snel mogelijk weer door te kunnen laten rijden hebben we ook extra bergingsvoertuigen standby gezet.