Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe groeiend Den Haag bereikbaar en leefbaar blijft

Den Haag groeit. Het verkeer wordt daardoor drukker en er is steeds minder ruimte in de stad. De gemeente wil dat Den Haag ook in de toekomst leefbaar, verkeersveilig en bereikbaar blijft. Daarom is het belangrijk om anders te gaan kijken naar en om te gaan met mobiliteit.

Tas3 Tas3

Het project

De gemeente wil vervoersmiddelen die zuinig omgaan met de ruimte en innovatieve mobiliteitsoplossingen stimuleren. Voor korte afstanden pakken veel inwoners nu nog de auto terwijl het openbaar vervoer of de fiets hier net zo goed voor te gebruiken zijn. De auto blijft een rol spelen in de stad maar het is wel de bedoeling dat die in de toekomst een minder grote rol krijgt in de openbare ruimte.

Onze collega's Jeroen Weijs en Ludo Vahle werken sinds begin dit jaar namens ManEngenius bij het Ingenieursbureau van de gemeente Den Haag. Jeroen en Ludo houden zich als verkeerskundig ontwerper iedere dag bezig met de inrichting van de Haagse openbare ruimte.

Een van de projecten waar Jeroen aan werkt is de vernieuwing van de tramlijnen. De gemeente Den Haag, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en HTM werken samen aan het openbaar vervoer van de toekomst. Sinds 2015 rijden er nieuwe lagevloertrams in de stad. Deze trams kunnen meer reizigers vervoeren en zijn comfortabeler. Door de lage instap, zijn ze ook toegankelijker voor mensen in een rolstoel of met een rollator. Nog niet alle tramsporen en tramhaltes in Den Haag zijn geschikt voor de nieuwe trams. Om dit mogelijk te maken moeten er door de hele stad tramhaltes, sporen en wegen aangepast worden.

Werkzaamheden

Jeroen: “Bij dit project vertaal ik als verkeerskundig ontwerper de wensen en eisen tot een breed gedragen verkeerskundig ontwerp. De eisen die verwerkt moeten worden om de tram goed te kunnen laten rijden combineer ik met de Haagse eisen uit het Handboek Openbare Ruimte. Om het ontwerp te verbeteren heb ik tijdens het opstellen regelmatig contact met collega ontwerpers, verkeerskundigen, landschapsarchitecten en stedenbouwkundigen.

De ontwerpen worden met enige regelmaat besproken met belanghebbenden zoals de politie, brandweer en HTM. Hiermee trachten we een breed gedragen integraal ontwerp te creëren waar ook gebruikers over mee hebben kunnen denken. Uiteraard worden ontwerpen ook voorgelegd aan bewoners en belanghebbenden.”

 

Ludo: “Momenteel  ben ik bezig met een ontwerp van  de openbare ruimte rondom een nieuw te bouwen schoolcomplex in Leidschenveen. In het gebied spelen verschillende tegenstrijdige belangen, hetgeen het een complexe opgave maakt. Gezocht dient te worden naar een compromis.  Daarbovenop komt het gegeven dat het te ontwerpen gebied nogal beperkt in ruimte is, waardoor het lastig is alle modaliteiten de ruimte te bieden in lijn met de hedendaagse richtlijnen. Het is voor mij altijd weer een uitdaging het ontwerp tot een gedragen geheel te maken. Op de overzichtskaart zie je de ontsluiting van het schoolcomplex voor modaliteiten; (brom)fiets, voetganger en auto.

Overzichtskaart Overzichtskaart
Overzichtskaart Overzichtskaart

Wat is het leukste aan het werk als verkeerskundig ontwerper voor de gemeente Den Haag?

Jeroen: “In een stad als Den Haag is er meestal niet voldoende ruimte om alle verkeersdeelnemers de ruimte te geven die ze nodig hebben. Daarnaast hebben de meeste belanghebbenden verschillende wensen die je op een manier in het ontwerp probeert te verwerken. Het is een leuke puzzel om zoveel mogelijk wensen in het ontwerp in te passen en daarnaast ook nog aan alle geldende richtlijnen te voldoen.”

 


 

 

Ludo: “Wat het werk in Den Haag voor mij zo interessant maakt is de grootschaligheid en complexiteit van de projecten. Die grootschaligheid en complexiteit vraagt om nauwe samenwerking met specialisten op andere verkeerskundige vlakken, denk aan bereikbaarheid en verkeersmanagement of met verkeerskundigen die kennis hebben van het betreffende stadsdeel. We leren van elkaar en samen komen we tot een doordacht product.”

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe jobs en ander nieuws!