Hoe Zuid-Holland bereikbaar blijft
Dat Zuid-Holland bereikbaar blijft, is mede te danken aan samenwerkingsorganisatie Zuid-Holland Bereikbaar. Infrabeheerders leveren een substantiële bijdrage door evenementen én geplande werkzaamheden aan de weg en het spoor met elkaar af te stemmen. Omdat het om een grote puzzel van projecten gaat, vraagt dit om coördinatie van de afstemming. En juist bij dat afstemmingsproces is het team van ManEngenius aan zet.
Hét team
Erik, Dick, Sunita, Linda en Peter brengen met veel passie en gepuzzel de werkzaamheden en evenementen in Zuid-Holland in beeld, coördineren de afstemming en zorgen dat de data digitaal beschikbaar komt. Het team vertelt dat zij afgelopen jaar in Zuid-Holland zo’n 25.000 meldingen van projecten bij gemeentelijke wegen, N-wegen, A-wegen en wegen van waterschappen hadden. ‘Het is aan ons om de risico’s van de samenloop van al deze werken van start tot uitvoering te managen. Dat doen we door onder andere gesprekken te voeren met de wegbeheerders waarbij wij willen weten welke werkzaamheden zijn er? Op welke locatie, in welke rijrichting en in welke periode vinden ze plaats? Daarbij kijken wij circa 10 jaar vooruit om te achterhalen wat er in de regio de komende jaren op de planning staat’.
De adviseurs in het team van ManEngenius zijn goed op elkaar ingespeeld. Dat komt door de samenstelling en een goede samenwerking op basis van respect en vertrouwen. Daarbij mag de nodige humor niet ontbreken. De mensen zijn zeer proces gedreven met kennis van de inhoud. Allemaal hebben zij het doel voor ogen om structureel verbeteringen door te voeren op inhoudelijk vlak zoals bijvoorbeeld een verbeterde programmering. Elionne Smit, Portefeuillehouder Programmering en Zuid-Hollandse Eilanden, beaamt dit. ‘De afstemming tussen de wegbeheerders functioneert niet zonder inhoud en ook niet zonder het maken van afspraken. Het team van ManEngenius coördineert, uiteraard samen met de partners, projecten die elkaar kunnen raken. Het is enorm waardevol hoe zij zich erin vastbijten. Eigenlijk zijn het net een stel verkeerskundig gedreven omgevingsmanagers. Zij zoeken continu de balans tussen inhoud, proces en de kaders. Ook tijdens de gesprekken met verschillende infrabeheerders waarbij o.a. draagvlak wordt gecreëerd. Het regionaal afstemmen tussen derden en daar onafhankelijk een bijdrage aan kunnen leveren, zorgt voor veel voldoening. Niet alleen met wegbeheerders wordt contact gezocht ook met nood- en hulpdiensten, ProRail en andere vervoerdersmaatschappijen zoals RET en NS zitten aan tafel.’
Input voor navigatie
De coördinatie van het grote geheel wordt inhoudelijk versterkt door het online platform Melvin dat inzichten biedt aan infrabeheerders. Het hulpmiddel zorgt voor overzicht van de complete coördinatie van wegwerkzaamheden en evenementen in de regio Zuid-Holland én met de omliggende provincies en gemeenten. Uiteindelijk vindt er publicatie vanuit Melvin plaats naar navigatiediensten die de verkeersinformatie naar weggebruikers communiceren.
Alles draait om bereikbaarheid
Wat de puzzel zo lastig maakt is dat er nog heel veel projecten uitgevoerd moeten worden op een al heel druk wegennet. De naoorlogse infrastructuur is aan vervanging toe. Er is de afgelopen jaren te weinig onderhoud gepleegd aan bijvoorbeeld kunstwerken. Omdat veiligheid voorop staat kan dat in sommige gevallen betekenen dat de weg, al dan niet gedeeltelijk, wordt afgesloten. ‘Het slim combineren van werkzaamheden kan erbij helpen om de beschikbaarheid van het wegennet zo optimaal mogelijk te houden. Dit voorkomt onnodige verkeersopstoppingen’, aldus het team van ManEngenius. Zij blijven dus de komende periode nog heel veel puzzelstukje (ver)leggen.