Overslaan en naar de inhoud gaan

Omgevingszaken rondom tunnels

Omgevingsmanagement

Van de circa 93 tunnels die Nederland rijk is, beheert Rijkswaterstaat er 20 stuks. Als automobilist sta je er niet bij stil dat achter iedere tunnel meerdere medewerkers staan die zich om het onderhoud bekommeren. Fred is er zo één. Samen met 25 collega’s heeft hij, als Adviseur Omgeving, tunnels West Nederland Noord RWS (Haarlem) alle omgevingszaken van de Velsertunnel, Zeeburger-, Schiphol- en Wijkertunnel, Coentunnel en Gaasperdammertunnel) onder zijn hoede.

Omdenkcafé
Een tunnel wordt vaak als grijs en saai ervaren, echter Fred blijkt een zeer ‘groene’ jongeman te zijn. Sterk bewust van de duurzaamheidsvraagstukken, die er ook bij RWS zijn, organiseerde hij daarom een ‘omdenkcafé’ voor de verlichting van de Leidsche Rijntunnel. Weliswaar buiten zijn beheergebied, maar mede door dit initiatief zijn er meer dan tien aandachtspunten die bij het eerste onderhoud worden aangepakt.

 

Wie is Fred?
‘Ik heb HBO civiele techniek gestudeerd in Alkmaar en in 1988 ben ik afgestudeerd. Mijn carrière is gestart bij Ballast Nedam als werkvoorbereider. Toen er bij RWS een functie vrijkwam als project-ondersteuner ben ik daar op 1 januari 2005 gestart. Ik weet dat nog precies omdat op deze datum het IPM model werd ingevoerd. Vanaf dat moment ben ik in de categorie omgevingsmanager geplaatst en tot op de dag van vandaag past dat perfect bij mij. Geef mij de vrijheid om mijn eigen opdrachten te realiseren dan krijg ik de meeste energie. Na RWS heb ik voor de Vries & van de Wiel diverse grote projecten op o.a. Texel, maar ook in Sittard, Zutphen en Schiedam gedraaid. Via een zonneparkproject ben ik uiteindelijk bij ManEngenius terechtgekomen. Ik ben gedetacheerd als adviseur omgevingsmanagement bij RWS. Wij werken met verschillende partijen in Noord-Holland middels een prestatiecontract met als hoofddoel: de beschikbaarheid van de weg (en tunnel).’

 

Omgevingszaken rondom een tunnel
Het werk van Fred is dat van omgevingszaken rondom de tunnels van RWS in Noord-Holland. De tunnels liggen er al, maar wat komt er allemaal bij kijken om ze te onderhouden? Het blijkt voornamelijk externe communicatie en de taakhouders aan elkaar verbinden. Met als basis dat het verkeer 24/7 veilig door de tunnels kan rijden. ‘Onderhoud doen we daarom vooral in de nacht’, aldus Fred. ‘Bij onderhoud aan een tunnel moet je denken aan het vervangen van de verlichting, het asfalt, het inspecteren van de brandblusapparatuur en de vluchtroutes. Eén keer per jaar wordt alles getest en indien nodig vervangen. Ook wordt er gekeken of de camera’s en de ventilatoren nog goed werken. De wanden van de tunnel worden gewassen. Vuil zorgt voor een donkere tunnel. Daarom passen we bijvoorbeeld lichtgekleurd asfalt toe. Het asfalt reflecteert het licht en daardoor hoeft er minder licht te worden gebruikt.’

Verkeersmanagement, zoals bijvoorbeeld toestemming verlenen aan de aannemer om een tunnelbuis gedeeltelijk af te sluiten, hoort ook tot de werkzaamheden van een omgevingsadviseur. Maar denk ook aan contact leggen met het bedrijf dat de verlichting vervangt, de aannemer die het asfalt onderhoudt, de verkeerscentrale en de verkeersmanagers. ‘Waar je wellicht niet aan denkt, is het ecologische deel. Wij hebben in Nederland veelal te maken met overlast van de Japanse Duizendknoop en de iepenziekte. Ook komt het nog steeds voor dat er koeien of damherten op de snelweg lopen. Via de landelijke informatielijn 0800-8002 ontvang ik dagelijks meldingen. Dit varieert van geluidsoverlast tot kapot asfalt, maar ook vuil op de weg, foutieve bebording of vragen over de belijning.’

Zelf kiest Fred er bewust voor om zijn buitenlandse privé reizen niet meer met het vliegtuig te doen. ‘Alles in Europa is prima bereikbaar per trein of met de auto. Met als grote kans om door een tunnel te rijden en dat blijft machtig mooi.’

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe jobs en ander nieuws!