Overslaan en naar de inhoud gaan
Werner Elias

Risicomanagement ligt aan de basis van Defensie

Projectbeheersing

De ‘Nieuwe Haven’ in Den Helder krijgt meer plaats voor het afmeren van marineschepen. Een bijzonder project waarvoor onze collega Werner Elias nauw samenwerkt met het team van het Rijksvastgoedbedrijf en de opdrachtgever Defensie.

Marinebasis Den Helder is een belangrijke zee- en marinehaven. De haven van de Koninklijke Marine heeft een cruciale rol in operaties op en vanaf zee. Voor deze operaties is het nodig dat marineschepen voldoende ruimte hebben om aan te leggen in de haven. De afmeercapaciteit in Den Helder wordt daarom flink uitgebreid .

Opdrachtgever Defensie


Collega Werner Elias zet zijn kennis van risicomanagement in voor het adviseren van het projectteam en met name de manager projectbeheersing. Dat is extra speciaal omdat risicomanagement aan de basis ligt van Defensie en ze in feite aan niets anders doen’, legt Werner uit. ‘Risico’s beperken, hulp bieden en veiligheid waarborgen, dat is waar de mensen van Defensie elke dag voor opstaan. En dat werk valt niet van tevoren in te plannen. Defensie heeft als taak om altijd paraat te staan. Hun werk moet te allen tijden door kunnen gaan. Die sluikende staat van paraatheid, van zoveel vlooteenheden en het Korps Mariniers. Dat maakt dit project een enorme klus en een fantastische uitdaging. Ik vind het heel bijzonder om de wereld van Defensie van binnenuit te zien. Er is veel openheid. Ik heb geen mandaat maar mag vanuit mijn adviseursrol wel meedenken in uitdagingen en oplossingen.’

Nieuwe kade nodig


Door modernisering en uitbreiding van de vloot en aangepaste veiligheidseisen is uitbreiding van de ‘Nieuwe Haven’ noodzakelijk. In de nieuwe situatie zijn voorzieningen voor drinkwater, riolering, communicatie, elektriciteit en brandstof ook aangepast. ‘We gaan daarnaast extra kade bouwen’, zegt Werner. ‘Hiervan is een groot deel geschikt voor het nieuwe Combat Support Ship ‘Den Helder’, dat later nog naar de marinehaven komt voor verdere afbouw. Natuurlijk wil je niet dat zo’n groot schip vastloopt op de bodem, daarom verdiepen we de haven. Tegelijkertijd is de Waddenzee beschermd werelderfgoed. Met de kwetsbare natuur houden we ook rekening.’

Risico’s scherp


In zijn werk maakt Werner onder andere gebruik van de RISMAN-methodiek. Risicomanagement gaat volgens Werner over goed luisteren. Over het in het vizier krijgen van risico’s die opdrachtgevers zelf niet goed (kunnen) zien. Neem het bouwen van een enorme kade. Werner: ‘Een kade kun je zien als een grote badkuip, vergelijkbaar met een gebouw van vier verdiepingen hoog. Maar de onderste drie verdiepingen liggen onder water. Als je die badkuip gaat vullen, helemaal wilt dempen en laten zetten, daar komt nogal wat bij kijken. De kade moet namelijk geschikt zijn voor zware kranen en transportwagens en het laden en lossen van zeecontainers vol medicijnen, voedsel, brandstof en munitie. Hierdoor lijkt het vullen van een enorme bak met zand lomp werk, maar daadwerkelijk komt het aan op millimeters. Het is belangrijk om over al dit soort zaken goed na te denken. Dat is denk ik de toegevoegde waarde die wij als adviseurs van ManEngenius leveren. Met veiligheid en het projectbelang voorop.’


 

Werner Elias
Werner Elias

De enorme klus komt daadwerkelijk aan op millimeters, Werner Elias, adviseur projectbeheersing ManEngenius

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe jobs en ander nieuws!