Ruut van Schie, onze allround weg- en waterbouwer
Welke infrastructurele uitvraag er ook is, het maakt voor deze alleskunner niets uit. Als hij het maar begrijpt, een goede risico-inventarisatie heeft gedaan en de regie kan bepalen. We hebben het hier over een echte weg- en waterbouwer. Ook wel de kameleon van ManEngenius genoemd.
Minimale verkeershinder
Het belang van doorstroming van het verkeer is bij Rijkswaterstaat heel groot. ‘Alle werken zijn met minimale verkeershinder uitgevoerd. Qua verkeersmanagent ben ik een specialist en qua technische management een generalist. Vooral als het niet lekker gaat. Leg me dan maar uit hoe het werkt. Als het niet logisch is, laat ik het niet los.’ Zijn huidige project is de onderhoudsopgave Noord-Holland van Rijkswaterstaat. Tot 2030 staat de renovatie en vervanging van diverse kunstwerken op het programma. Hij geeft aan dat het mooie hierbij is dat er zoveel aspecten zijn. ‘Van het beantwoorden van Kamervragen tot het fysiek langs de snelweg staan om te kijken of de doorstroming goed gaat. Dat is het mooie aan ons vakgebied’, aldus Ruut.
Puzzelen
‘Als je kijkt naar het IPM-model dan ligt mijn passie niet bij projectbeheersing. Natuurlijk moeten alle documenten goed geborgd zijn, maar ik vind de inhoud interessanter. Zoals het produceren van een inschrijving waarbij de inschrijvers de ruimte krijgen om het werk op hun manier te maken en het eindresultaat is wat we voor ogen hebben. Natuurlijk binnen de randvoorwaarden en wensen zoals zo min mogelijk hinder. Een goede balans vinden tussen eisen en BPKV-criteria (EMVI-superformule) is hele puzzel. Als blijkt dat het in de aanbesteding ook daadwerkelijk heeft gewerkt, is dat een mooie beloning!’
Op tijd finishen
‘In mijn vrije tijd rijd ik graag in een oude Citroën Traction Avant of 2cv en doe ik mee aan rally’s. Navigeren is feitelijk een puzzel maken op kaart waarbij alleen relevante informatie nodig is om binnen de tijd te finishen. Dat is verkeersmanagement van een andere orde’, glimlacht Ruut.