Overslaan en naar de inhoud gaan

Ruut van Schie, onze allround weg- en waterbouwer

Technisch management Verkeerskunde Projectmanagement Contractmanagement

Welke infrastructurele uitvraag er ook is, het maakt voor deze alleskunner niets uit. Als hij het maar begrijpt, een goede risico-inventarisatie heeft gedaan en de regie kan bepalen. We hebben het hier over een echte weg- en waterbouwer. Ook wel de kameleon van ManEngenius genoemd.

Multifunctioneel inzetbaar is Ruut van Schie zeker. Zijn CV is dusdanig lang en divers dat je zeker weet dat je hier met een allrounder te maken hebt. Ruut geeft aan dat hij zich niet blind wil staren op één IPM-rol, maar kijkt naar wat het project nodig heeft. ‘Het maakt mij niet uit welke bijdrage ik moet leveren. Een ambtelijke opdrachtgever vraagt een hoger abstractieniveau en politiek bewuste communicatie. Het is nu eenmaal zo dat je met overheidsgeld goed moet onderbouwen en geen experimenten kan doen. Alleen soms is het fijn om praktisch te (kunnen) zijn. De oplossing is vaak simpel en we maken het ons moeilijker dan dat het is.’

Ontwikkeling in de contractvormen

Bestuurlijk of uitvoerend, eigenlijk maakt het Ruut niets uit mits de sfeer én samenwerking binnen een project goed is. Zijn eerste grote project was het Bouwteam A5, het gedeelte tussen de A9 en de A4. ‘Opdrachtgevers gaan steeds vaker een samenwerkingsverband aan met opdrachtnemers. Ik vind dit een goede ontwikkeling. Recentelijk ben ik als Voorzitter van het Bouwteam Recreatiepark VVA terrein Aalsmeer toegetreden. Vanaf de contractvoorbereiding tot en met oplevering van het project. Het betreft de herinrichting van het voormalige voetbalterrein van VV Aalsmeer tot park en recreatieterrein, met veel focus op groen en water, met extra aandacht voor hinderbeperking tijdens de uitvoering voor de omliggende buurten.’ 

Als je Ruut vraagt wat zijn leukste project is, geeft hij aan dat dit de aanbesteding van het verkeersmanagement bij het programma SAA (Schiphol-Amsterdam-Almere) is. En dan met name het project A1-A6 met 2 knooppunten het grootste Aquaduct van Europa inclusief het grootste spoorbrug van Nederland. Ook de aanbestedingen van de tunnel bij de Gaasperdammerweg A9 en de A9 Badhoevedorp heeft hij goede herinneringen aan omdat er een dusdanige EMVI (Economische Meest Voordelige Inschrijving) is gemaakt zonder noemenswaardige verkeershinder. ‘Hier zijn diverse overleggen met aannemers aan vooraf gegaan. Het kost de maatschappij miljoenen als het verkeer stilstaat. Daarom is het zo belangrijk om het project vanuit hinderbeperking te sturen en aan te pakken’, aldus Ruut.

 

Minimale verkeershinder

Het belang van doorstroming van het verkeer is bij Rijkswaterstaat heel groot. ‘Alle werken zijn met minimale verkeershinder uitgevoerd. Qua verkeersmanagent ben ik een specialist en qua technische management een generalist. Vooral als het niet lekker gaat. Leg me dan maar uit hoe het werkt. Als het niet logisch is, laat ik het niet los.’ Zijn huidige project is de onderhoudsopgave Noord-Holland van Rijkswaterstaat. Tot 2030 staat de renovatie en vervanging van diverse kunstwerken op het programma. Hij geeft aan dat het mooie hierbij is dat er zoveel aspecten zijn. ‘Van het beantwoorden van Kamervragen tot het fysiek langs de snelweg staan om te kijken of de doorstroming goed gaat. Dat is het mooie aan ons vakgebied’, aldus Ruut.

Puzzelen

‘Als je kijkt naar het IPM-model dan ligt mijn passie niet bij projectbeheersing. Natuurlijk moeten alle documenten goed geborgd zijn, maar ik vind de inhoud interessanter. Zoals het produceren van een inschrijving waarbij de inschrijvers de ruimte krijgen om het werk op hun manier te maken en het eindresultaat is wat we voor ogen hebben. Natuurlijk binnen de randvoorwaarden en wensen zoals zo min mogelijk hinder. Een goede balans vinden tussen eisen en BPKV-criteria (EMVI-superformule) is hele puzzel. Als blijkt dat het in de aanbesteding ook daadwerkelijk heeft gewerkt, is dat een mooie beloning!’

Op tijd finishen

‘In mijn vrije tijd rijd ik graag in een oude Citroën Traction Avant of 2cv en doe ik mee aan rally’s. Navigeren is feitelijk een puzzel maken op kaart waarbij alleen relevante informatie nodig is om binnen de tijd te finishen. Dat is verkeersmanagement van een andere orde’, glimlacht Ruut.

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe jobs en ander nieuws!