Nederland kent steeds meer warme dagen. Zomerse dagen die mensen trekken naar Bloemendaal aan Zee en Zandvoort. Dit zorgt voor een toename van strandgasten aan de kust. En niet alleen in de zomer. Vaker weten we ook in de lente en herfst de duingebieden en het strand te vinden. De provincie Noord-Holland heeft op zonnige dagen daardoor te maken met extreme drukte op wegen en fietspaden. Simpelweg meer geld vragen voor parkeren lijkt zonneklaar, maar zo eenvoudig is de oplossing niet.
Parkeertarief
Martijn Ridder van ManEngenius buigt zich met stakeholders, zoals gemeenten, inwoners, natuurbeheer en de lokale economie, over het bereikbaar houden van de kust. De provincie Noord-Holland is opdrachtgever, samen met de gemeenten Zandvoort, Bloemendaal, Heemstede en Haarlem. ‘Als we nu niets doen aan het vastlopen van het verkeer op warme dagen dan wordt de piekbelasting op de wegen in de toekomst alleen maar groter’, legt Martijn uit. ‘Dat komt door de bevolkingsgroei in de regio en de verwachting dat ook deze mensen willen recreëren in het kustgebied. Je kunt bij de maatregelen in twee richtingen denken. Aan de ene kant kun je inzetten op het aantrekkelijk maken van alternatieven voor de auto zoals het openbaar vervoer. Aan de andere kant kun je het gebruik van de auto onaantrekkelijk maken met bijvoorbeeld het verhogen van het parkeertarief. Daar zijn we echter terughoudend in, want we willen dat het strand toegankelijk blijft voor iedereen. Ook voor bijvoorbeeld gezinnen met jonge kinderen of mensen die minder mobiel zijn.’
Ideeën ophalen
De oplossing voor de verkeersdrukte krijgt de vorm van een pakket van maatregelen. De verwachting is dat driekwart van de maatregelen gericht is op het stimuleren van de bereikbaarheid van het strand met de fiets. Denk aan het verbreden van fietspaden, gratis bewaakte fietsenstallingen en fietsvoorzieningen zoals ‘park and bike’ waarmee je de laatste kilometers naar de kust op eigen fiets of leenfiets kunt afleggen. Martijn: ‘De ideeën zijn mede ingebracht door bewoners en bezoekers van de kustgebieden. Via een aantal events en bijeenkomsten hebben we meer dan tweehonderd suggesties verzameld. Dat heeft mij blij verrast. Het is geweldig om te merken hoe betrokken diverse groepen mensen zijn bij dit project. Tegelijkertijd is het belangrijk om realistisch te blijven. De duinen zijn beschermd en de kust is kwetsbaar gebied. Een tunnel bouwen onder de duinen of een kabelbaan eroverheen, dat gaat bijvoorbeeld niet. Ik zie het als mijn taak om te zorgen voor de juiste afstemming, communicatie en verwachting. Hoewel iedereen zijn eigen standpunt heeft, willen we allemaal met plezier van het strand genieten. De kust is voor iedereen. Of je er nu woont of werkt of te gast bent.’