Overslaan en naar de inhoud gaan

Verkeersmanagement op het hoogste niveau

Bereikbaarheid tijdens de bouw, daar is verkeersmanager Niels van den Brink graag mee bezig. Het liefst werkt hij in complexe infrastructurele projecten, waarbij de uitdagende bouw- of renovatieopgave vraagt om slimme oplossingen voor de verschillende modaliteiten zodat de weggebruikers en reizigers zo min mogelijk hinder ervaren.

In 2001 is Niels afgestudeerd als verkeerskundige en sindsdien houdt hij zich bezig met grote werken in uitvoering inclusief het bereikbaar houden van de omgeving. Zoals de ombouw van ring Alkmaar (N242), de aanpak Ring Zuid in Groningen, de spoedaanpak op de A1/A6, wegverbreding Schiphol-Amsterdam-Almere met als hoogtepunt de bouw van de spoorbrug bij Muiderberg. We blijken hier ook te maken te hebben met de mede-auteur van de ‘werkwijzer minder hinder’.

De regie in handen

‘Met respect voor ieders belangen zoek ik de samenwerking op. Van autobestuurder tot gemeentelijke bestuurder. Door transparantie in proces én inhoud krijg ik vaak veel voor elkaar. Inmiddels heb ik ruim 20 jaar ervaring op het gebied van bereikbaarheid tijdens bouwprojecten en weet ik waar ik in mijn projecten heen wil, hoe ik het wil hebben en heb graag de regie in handen. Ik ga voor kwaliteit. Voorafgaand aan de uitvoering stem ik heel veel en regelmatig af met wegbeheerders, projectorganisaties, aannemers, nood- en hulpdiensten, evenementenorganisaties etc. We doen het tenslotte samen.’ Ook tijdens en na de uitvoering zorgt Niels voor afstemming en draagvlak.

Zuidasdok

Zuidasdok, één van de grootste infrastructurele projecten van Nederland, is een samenwerking van Rijkswaterstaat, ProRail en gemeente Amsterdam en moet uiteindelijk zorgen voor een betere bereikbaarheid van de noordelijke randstad zowel per weg als spoor. Niels is verantwoordelijk voor de vlotte en veilige doorstroming tijdens de realisatie. ‘Heel veel werkzaamheden vinden plaats in het weekend omdat het dan autoluw is. Dat wil zeggen dat er op de A10 per uur in één rijrichting ‘maar’ 7000 auto’s rijden i.p.v. de 10.000 per uur in de spits en doordeweeks. Station Zuid verwerkt nu circa 100.000 treinreizigers per dag. Na de bouw van het nieuwe station is er capaciteit voor 250.000 reizigers. De kunst is om een station te bouwen én een tunnel voor de A10-Zuid terwijl de winkel open blijft. Als verkeersmanager denk ik vanuit de gebruiker. Is het logisch wat ik zie?

Wegwerkzaamheden

Deze zomer staan er 3 weken werkzaamheden op de planning waarbij de A4/A10 Zuid dicht is, er wordt gewerkt aan de metrolijn en er rijden minder treinen. ‘We werken intensief met alle beheerders en stakeholders samen en krijgen, naast de inzet van circa 45 verkeersregelaars, camera’s op strategische punten, tekstwagens, en een operationeel team, ook nog ondersteuning van de politie bij de buitendienststelling van het wegennet en spoor. Het is een complexe operatie om de ring Amsterdam 11 dagen volledig af te sluiten en de bereikbaarheid van de regio te waarborgen.

Wij vertalen de input, rekenen gegevens door, bedenken oplossingen en implementeren dit. Alles om het gewenste effect te bereiken. Automobilisten laten zich redelijk sturen. Toch laten we ze al bij Badhoevedorp de A4 afgaan. Als we dat namelijk niet doen ontstaat er chaos in de stad en dus ‘dwingen’ we de weggebruiker de A9 of A5 te nemen. Dat leert de ervaring.’

Tot slot geeft Niels aan dat hij het leukste aan zijn functie de vrijheid, de verantwoordelijkheid, de complexiteit én de uitdaging vindt. Het moeilijkste blijkt vooral te zitten in de hoeveelheid leuke en uitdagende projecten.

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe jobs en ander nieuws!