Overslaan en naar de inhoud gaan
Martin Blankendaal

Wat valt er nog te parkeren op de Zuidas

Omgevingsmanagement

We hebben hier te maken met een echte Amsterdammer. Woonachtig in Noord en werkzaam in Zuid. Martin Blankendaal woont, naar eigen zeggen, vrij landelijk en waar het parkeren van de auto nog gratis is. Dit in grote tegenstelling tot de intensief bebouwde Zuidas waar je al gauw acht euro per uur betaalt. Ideaal is het reizen met de Noord-Zuidlijn. ‘Ik doe er een half uurtje over van deur tot deur.’

Marathons


Hoe anders was dit met de Transsiberië Express waar hij in 7 dagen en nachten door Rusland heeft gereisd. ‘Vanaf de start in Moskou is dit een ongelofelijke, imponerende reis geweest. Bij het eindpunt in Vladivostok heb ik een marathon gelopen. Ieder jaar loop ik een langeafstand en bij voorkeur op een leuke plek. Eigenlijk heeft iedere vakantie een groot sportief component. Zo zijn mijn vriendin en ik in vier weken van Santiago de Compostella naar Perpignan gefietst waarbij we hebben overnacht op campings en in hotels. We organiseerden de reis zelf en per dag fietsten we gemiddeld 70 à 80 kilometer.’ 

Kom die auto uit


Via ManEngenius werkt Martin twee dagen voor gemeente Amsterdam als adviseur parkeren van auto’s en fietsen in Zuidas. Gedreven door inhoud op het gebied van parkeren en het bieden van kwalitatief goede parkeervoorzieningen die passen bij de doelgroep. ‘Het maken van de juiste berekeningen en deze goed vertalen in ontwerpen, daar krijg ik energie van’ aldus Martin. ‘De gemeente heeft een parkeerbeleid en daar hebben we ons aan te houden. Mijn eventuele specifieke wensen zijn minder relevant. Wel kan ik op onderdelen verschil maken. Bijvoorbeeld als een ontwikkelaar een suboptimaal ontwerp voor een fietsenstalling oplevert. Ik zorg dan  voor een upgrade. De gemeente zet in op een autoluwe stad en doet er veel aan om de kans te vergroten dat de mensen op de fiets komen.’ 

Het team Mobiliteitstransitie van Zuidas  bestaat uit circa tien personen. ‘Wij stimuleren ontwikkelaars om zo min mogelijk autoparkeerplaatsen te realiseren en in te zetten op andere wijzen van vervoer. Hun beeld is helaas nog steeds dat voor een goede exploitatie veel autoparkeerplaatsen nodig zijn. Ik bereken de parkeerbehoefte, toets de ontwerpen op kwaliteit en draag bij aan een parkeerstrategie voor Zuidas. Duurzaam gebruik van bestaande functies is er zo één. Er is bijvoorbeeld een ontwikkeling gaande waar ons team onderzoekt of het mogelijk is de parkeergarage te schrappen en in plaats daarvan in dubbelgebruik in het naastgelegen gebouw te parkeren.’

Parkeeradviseur


‘Daar waar ik nu goed weet wat ik wil, wist ik dat op jonge leeftijd niet. Het begon al met mijn studiekeuze na het VWO. Bij de Hogeschool in Leeuwarden was er de mogelijkheid om drie verschillende opleidingen tegelijk te starten. Al snel bleek dat ik verkeerskunde leuker vond dan civiele techniek. En zo geschiedde. Nadat het HBO was afgerond, ben ik bij het Ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam als verkeerskundige aan de slag gegaan. En inmiddels ben ik al heel wat jaren parkeeradviseur. Belangrijk voor mij is met plezier werken. Er wordt niet altijd wat gedaan met je adviezen, maar dat is inherent aan mijn functie.’

‘Volgens CBS-gegevens is het aantal personenauto’s de laatste 25 jaar gestegen. Vanuit de overheid is de wens om het autobezit en -gebruik te remmen, maar dat gaat niet vanzelf. Vanuit o.a. het Mobiliteitsplan Zuidflank ontstaat steeds meer urgentie om te lopen, te fietsen en het openbaar vervoer te gebruiken. Het wegennet kan het autogebruik niet meer verwerken, terwijl er zoveel goedkopere en gezondere alternatieven zijn.’ Als er tenslotte wordt gevraagd aan Martin of hij een auto heeft of elektrisch fietst, volgt er een principiële nee. ‘Juist als bijna 50-jarige wil ik me goed voorsorteren op de komende 30 jaar.’
 

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe jobs en ander nieuws!