Overslaan en naar de inhoud gaan
Joost Duivis

Werk aan 2e Coentunnel 'Beter voor alle stakeholders'

De Nederlandse infrastructuur is grotendeels van vlak na de Tweede Wereldoorlog. Ook de tunnels, bruggen en viaducten rondom de Ring A10 van Amsterdam. Joost Duivis van ManEngenius werkt aan meerdere projecten, zodat de bereikbaarheid van Amsterdam en Noord-Holland in de toekomst op orde blijft.

Alle onderhouds- en renovatiewerkzaamheden zijn zo gepland dat er altijd één rijrichting van de Ring A10 van Amsterdam beschikbaar is. Een van de projecten is het herstellen van de brandwerendheid van de 2e Coentunnel. Bij het ontstaan van extreme brand kan de veiligheid in het geding komen. Ook wil Rijkswaterstaat de gevolgschade van een dergelijke calamiteit beperken en de 2e Coentunnel na brand zo snel mogelijk weer beschikbaar hebben voor verkeer. De 2e Coentunnel is met 130.000 voertuigen per dag de drukste tunnel van Noord-Holland. 

 

Alles eruit

Joost Duivis pakt de rol van omgevingsmanager binnen het tunnelproject. Het werk wordt in de zomer gedaan wanneer het op de weg rustiger is. ‘Over een lengte van zo’n 600 meter gaan we tegen het plafond en het bovenste gedeelte van de zijwanden hittewerende platen aanbrengen’, aldus Joost. ‘Er werken een paar teams achter elkaar op grotere en kleinere hoogwerkers, daardoor is het mogelijk om zoveel mogelijk tempo te maken. Maar er komt nog meer bij kijken. Je staat er misschien niet bij stil maar alles wat er in de tunnel zit, écht alles, moet er eerst uit. Denk aan technische installaties en apparatuur zoals ventilatoren, camera’s en digitale verkeersborden waarop pijlen en rode kruizen aangegeven staan boven de weg.’

 

Beter voor alle stakeholders

In zijn rol wil Joost de best mogelijke oplossing boven water halen. ‘Ik krijg er energie van als het er eigenlijk voor alle stakeholders beter op wordt’, vertelt Joost. ‘Neem de slagbomen voor de toegang tot het Coentunnelgebied. Deze gaan normaal gesproken bij calamiteiten open voor de hulpdiensten via de verkeerscentrale. Tijdens de werkzaamheden plaatsen we daar paaltjes zodat ambulances, politie en brandweer met een code sneller door kunnen. Dit is een blijvende oplossing die daarnaast voor de lange termijn beter voor de nood- en hulpdiensten werkt. Zij willen er natuurlijk alles aan doen om snel bij een calamiteit ter plaatse te kunnen zijn.’

 

Scherp meedenken

Joost en zijn collega’s van ManEngenius zijn ‘oliemannetjes’ in grote infrastructurele projecten. ‘Dat is denk ik ook sterk aan ManEngenius. Bij alle grote projecten rondom de ring zijn verkeersmanagers van ons betrokken. We kunnen daardoor gemakkelijk informatie bij collega’s ophalen, scherp met elkaar meedenken en alle belangen in het oog houden.’

 

Complexe projecten

Jarenlang zat Joost aan de andere kant van de tafel toen hij als vervoerkundige veel ervaring opdeed bij Connexxion. Joost: ‘We gaan voor 2025 inzetten op het openbaar vervoer en op goede communicatie, ook bij een groot event zoals SAIL Amsterdam en alles wat daaromheen plaatsvindt. In de zomer van 2025 is namelijk een deel van de Ring A10 niet beschikbaar doordat beide tunnelbuizen van zuid naar noord dicht zijn. Wat is er dan nodig om hinder te beperken? Hoe zorgen we ervoor dat alle bezoekers goed terecht komen? Dan heb je wel een uitdaging als er in korte tijd circa 2,5 miljoen mensen naar SAIL Amsterdam komen! Er komt veel bij kijken en dat maakt de projecten alleen maar interessanter. Juist de complexiteit en de samenwerking met stakeholders maakt dat ik dit werk graag doe.’
 

Joost Duivis
Joost Duivis

Onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwe jobs en ander nieuws!